Invatati, invatati, invatati! (V. I. Lenin)
Este usor sa faci circareala cu benere, tricouri, urlete
si motiuni. Mai greu e cand dupa ce darami, blamezi scuipi, cam trebuie sa pui ceva
in loc. Asta e de fapt ce s-a intamplat pe pielea si banii nostri ai romanilor
de 30 de anisori...
Sursa
internet DCNEWS
Academicianul
Cătălin Zamfir a realizat o analiză în care demonstrează de ce cuvântul ”penal”
nu este folosit corect. Mai exact, directorul ICCV a publicat un text pe
site-ul www.romaniasociala.ro în care arată că termenul ”penal” folosit
referitor la o persoană este incorect din punct de vedere gramatical și neetic.
De câteva zile se discută mult despre penal referitor la o persoană: Ionescu e
penal; eu nu o să accept nici un penal pentru....
Mărturisesc
că termenul de penal mi-a stârnit o reacție confuză. Prima reacție a fost că
termenul mi s-a părut clar. Totodată însă am avut impresia că utilizarea lui
este ciudată.
Am
deschis DEXul și am avut o surpriză. "Penal " se referă la un
comportament în contradicție cu legea și deci face obiectul unei acțiuni
penale. Dar nu am găsit termenul de penal referit la o persoană. Este o
omisiune a DEXului?
Faptul
m-a pus pe gânduri. Există un context în care utilizarea lui ar fi legitimă ?
Sunt două situații.
Un
comportament suspectat a fi o încălcare a legii și, în consecință, supus unei
investigații penale. Dar persoana în cauză ar putea fi etichetată ca penală ?
Ar fi în contradicție cu o valoare fundamentală a moralei: până la decizia
formală de încălcare a legii, persoana respectivă se bucură de presupoziția de
nevinovăție. Deci până la sentință, ea nu poate fi etichetată ca penală.
Comportamentul poate face obiectul investigației penale, dar persoană nu este
penală.
Dar
după ce o instanță juridică decide că a fost o infracțiune, putem spune că
persoana respectivă este penală ?
Oricât
de ciudat pare, termenul nu poate fi utilizat nici în această situație.
Termenul de persoană penală este o etichetare generală și definitivă
inacceptabilă. Cine a făcut un act penal e o vină, dar ca persoană, omul este
altceva decât crima, minciuna, hoția. El este un om care trebuie respectat ca
om, chiar dacă este trimis în închisoare. Persoana umană este mai presus de un
act sau altul chiar dacă a săvârșit o infracțiune sau două sau trei.... Ea nu
poate fi etichetată ca delincventă în general, fără referire la un act sau
altul. Omul este o valoare în sine dincolo de un act sau altul. În fața
fiecărei noi alegeri orice persoană se bucură de presupoziția nevinovăției și
moralității.
Utilizarea
termenului de persoană penală este în contradicție și cu morala creștină.
Presupoziția potențială de nevinovăție este fundamentală în etica creștină.
Orice criminal poate beneficia de iertarea divină care îl purifică. Nici
moartea nu-i închide profilul moral. Judecata nu vine odată cu moartea, ci doar
"judecata de apoi" îl va eticheta definitiv. Nici Dumnezeu nu poate
să-l eticheteze ca penal până la această judecată finală. Poate omul să o facă
?
Îmi
vine în minte și un fapt istoric. Etichetarea globală și definitivă a unor
largi categorii de persoane făcea parte din ideologia hitleristă. Evreul ca
evreu a fost etichetat ca penal, ca neom, i s-a pus o stea pe haină și trimis
în lagăre de exterminare. Hitlerismul nu a acordat nici evreilor, nici
țiganilor presupoziția de a fi oameni, dincolo de eventualele vinovății
particulare. Etichetarea lor prin steaua de pe haină era globală și definitivă.
Ce ni se recomandă ? Să punem pe piept o stea cu emblema "penal".
Credeam
că după trista experiență a fascismului etichetarea negativă globală a devenit
în sine un act penal. Persistența ei este semnul unei răutăți morale, dacă nu
chiar reminiscența unei mentalități fasciste
Utilizarea
termenului de penal cu referire la o persoană, nu întâmplător, nu figurează în
DEX. Lingvistic este incorectă, iar moral blamabilă în sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu