Nu
de foarte multe ori am plecat in copilarie si adolescent fiind cu trenul de la
Tulcea. In 1979 tot cu trenul am plecat si dus am fost. Drumul spre
vechiul regat era de cele mai multe ori cu CFR-ul. Iubesc calatoria cu acest
mijloc de deplasare. Imi amintesc gara veche din Tulcea cu trenul tras din
vreme la peron ca e cap de linie doar. Aburul care invaluia totul ramanand in
urma cand locomotiva pufaind inainta voiniceste spre tinta calatoriei. Prin
valatuci apareau si dispareau ca in memoria mea de azi mama, tata, bunica,
fratele meu dupa caz, déjà primii trei imi apar doar in norii diafani ai
amintirii… Descult pe bancheta, apoi pe varfuri pe masca ce ascundea reteaua de
incalzire a vagonului eram mereu prezent la geamul deschis in falfaitul
perdelelor inscriptionate cu CFR. Sfidam uneori eterna avertizare: "E
pericolosso sporgersi!" Tot timpul credeam ca se poate sparge ceva dar nu intelegeam
ce. Nu era timp de logica era asa de minunata lumea ce se vedea prin fereastra
deschisa spre infinitul meu de atunci! Ajuns la destinatie era o problema cu spalatul fetei si
mainilor care erau cu un puternic strat de negreala si cu iz de zgura. Am
participat in scoala generala la doua concursuri de cultura generala cu
subiectul „Oameni de seama ai tehnicii romanesti”: Anghel Saligny si Traian
Vuia. Si acum tin minte detalii care fac sau mai corect faceau cand era Romania
Romanie mandria natiei de atunci… Cand plecam, dorobantii asemeni celor de pe
Monumentul tulcean imi dadeau onorul, mie viitor colonel postuman... era un semn ca gata am parasit Dobrogea
draga. La venire vederea lori mi dadea semnalul ca gata nimic nu ma mai
desparte de casa, sunt in Dobroga mea. Cel mai lung pod din Europa continentala
si al treilea din lume asta era in 1895 minunata realizare a unui geniu roman.
15 locomotive de fonta pline ochi cu carbuni si apa, pufaind voiniceste au trecut podul evident toata floarea
trantorimii romanesti de atunci ca cea de acum nu era pe lumea asta ingaduitoare si aiurita, cu staif, putini romani restul oameni de afaceri si
polititruci, slugi ale altora de aici si de aiurea, au acaparat momentul. Amaratul meu tiz, cu inima
purice poate ca sa nu fi fost lucrat de servicii sau ce erau pe atuncea, sta demn intr-o barca acolo
unde calculele aratau fragilitatea maxima a impunatoarei constructii. Si a fost
bine ! Ma mir cum in toata furaciunea asta de 30 de ani aproape, nici un
intreprinzator, politician, demnitar, om de afaceri, sau alta lichea de acest
calapod nu a pus labele mizerabile pe ceva milioane care ieseau de la fier vechi pentru
minunata dantelarie. Sa dea Dumnezeu sa nu cobesc, azi de la ai nostri dar mai
ales de la toate combinatiile in care avem statut de eterni looser-i in care
ne-am bagat te astepti si la asta… Mai ales ca daca mai intreaba un copil si
cel cu care e stie sau vrea sa ii spuna afla cu stupoare ca inainte romanii
erau in stare sa faca poduri, Doamne chiar asa !
Mandria
mea e ca podul amintirilor mele, e creatia unui tiz al meu, mai norocos, un
Anghel ! Asa oameni daca erau majoritari altfel ar fi fost tara si lumea azi !
Dar Anghel al nostru era intr-o barca, mic si umil la mijloc de maret fluviu,
milenarul Danubius in zeflemeaua marilor spirite si oameni ai neamului mai mult
sau mai putin neaos romani. Ce bucurie ar fi fost pre ei daca se naruia marea
constructie atunci dar ea a dainuit; a fost calea de carat bogatiile tarii spre
vest sau la porturile tarii… Imbogatind pe unii aducand la disperare pe
majoritatea celor care munceau pentru ele… Majoritatea constructiilor portuare
fiind tot creatia originalului si genialului tiz al meu. S-au construit gari la zeci de
kilometri de sate ca nu taranul conta ci magaziile pe care in pustie doi
soldati cu gloante de razboi indepartau pe oricine isi revendica munca… Asa
ciulinii baraganului nu pupau bogatiile aducatoare de averi imense doar unora…
Dar orice ar fi, pentru mine podul este al meu. Credinciosi dorobantii imi
prezentau onorul la sosirea si plecarea de acasa… Am inca in nari izul acela de
zgura si parca mainile mici sau marisoare au impregnate si cum pe ele negreala,
ca era o vorba de duh care spunea ca trenul te face murdar ca sa vezi cat de
greu e de condus, sa ai si tu o farama din experienta de a fi fost mecanic doar
pe durata drumului… Atunci nu doar conductorul conta mai era cineva care baga
carbuni ca sa aiba cu ce arde cazanul in care la opriri din instalatii speciale
locomotiva primea apa necesara continuarii drumului. Fiind drum secundar linia
electrica nu a fost intinsa niciodata pe cea mai veche cale ferata din Romania
de acum Medgidia-Babadag, apoi continuata tot de turci la Tulcea si ei tot
pentru carat bogatiile se vede treaba ca au facut acea investitie de demult.
Linia electrificata e decat pe magistralele principale, cum e Bucuresti
Mangalia. Acum deci de la Medgidia doar locomotive Diesel au luat locul
romanticelor mele pufaitoare...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu